Zwanger zonder voetproblemen

Zwanger zijn is een bijzondere gebeurtenis. Onder invloed van hormonen verandert er in korte tijd veel in je lichaam. Sommige veranderingen hebben impact op je spieren en gewrichten. Ook je voeten krijgen het zwaar te verduren. Vocht vasthouden is een normaal verschijnsel. Meer dan de helft van zwangere vrouwen heeft last van opgezwollen handen en voeten aan het eind van de dag. Veel zwangerschapskwaaltjes zijn onschuldig. Met een paar eenvoudige maatregelen kun je zelf al veel leed verzachten. Hoe minder zorgen hoe beter. Zo ben je ontspannen en goed voorbereid op de komst van je baby.

Oedeem

Dikke enkels en opgezette voeten tijdens de zwangerschap. Hoe komt het?
Vocht vasthouden gebeurt onder invloed van zwangerschapshormonen. Tijdens je zwangerschap zetten de vaatwanden uit en circuleert er meer bloed dan normaal. Daardoor wordt het terugpompen van bloed uit de benen moeizamer. Ook omdat de baarmoeder zwaarder wordt en de druk op bloedvaten in de lies kan toenemen. Vocht in weefsels wordt door het lymfestelsel naar de bloedbaan gebracht en zo afgevoerd. Maar als het bloed trager stroomt, gaat de afgifte van vocht ook trager. Het overtollige vocht zakt dan naar je enkels en voeten. Hierdoor ontstaan dikke voeten. Dit wordt ook wel oedeem genoemd.

Wat kan ik zelf doen?
Lekker blijven bewegen. Beweging zorgt voor een betere doorbloeding en is dé manier om spataderen te voorkomen. Leg ‘s avonds je voeten op een kussen en masseer ze regelmatig. Of zet het voeteneind van je bed wat hoger zodat het vocht uit je benen wegzakt. Laat je bloeddruk eens extra controleren want vocht vasthouden kan te maken hebben met bloeddruk. Blijf vooral voldoende drinken. Een koud voetenbadje doet wonderen. Wees zuinig met zout. Je lichaam houdt dan minder vocht vast. Na de bevalling zal het vocht in een paar weken weer verdwijnen.

Last van ‘zwangere voeten’?

Voeten hebben het zwaar te verduren
Terwijl de baby groeit in je buik, hebben je voeten veel te verduren. Omdat je lichaamsgewicht flink toeneemt, worden je voeten zwaarder belast. Ze moeten maandenlang extra kilo’s dragen. Onder invloed van bepaalde zwangerschapshormonen verslappen banden en spieren. Ook in je voeten die juist harder moeten werken. De voetgewrichten gaan losser zitten. Daardoor is er grotere kans op blessures. Soms kun je zelfs tijdelijk last hebben van platvoeten.

Wat kan ik zelf doen tegen dikke voeten?
Het beste is om in beweging te blijven maar doe het met mate. Luister naar je lichaam. Pas op met sommige sporten waarbij je gemakkelijk je enkels kunt verzwikken. Vergeet je hoge hakken en draag gemakkelijke lage schoenen. Een tijdelijk inlegzooltje helpt tegen vermoeide en pijnlijke voeten.

Pijnlijke rug?

Wat is een goede lichaamshouding?
Bijna de helft van alle zwangere vrouwen heeft last van pijn onder in de rug. Tijdens de zwangerschap verandert je houding door de zwaardere belasting. Daardoor kun je rugklachten of pijn in het bekken krijgen. Niet zo vreemd als je bedenkt dat het zwaartepunt door het gewicht van je buik steeds verder naar voren verplaatst. Om dat op te vangen ben je misschien geneigd iets in elkaar te zakken of met een holle rug te lopen. Je rugspieren heb je hard nodig omdat er steeds meer rek op je buikspieren komt te staan.

Wat kan ik zelf doen tegen dikke voeten?
Veel zwangere vrouwen lopen iets voorover. Of ze lopen met een overdreven holle rug om de buik beter op te kunnen vangen. Wat is de juiste houding? De waarheid ligt in het midden. Kantel het bekken een beetje naar achteren en maak je rug recht. Normaal rust het gewicht op de bal van je voorvoet. Tijdens je zwangerschap zou het zwaartepunt net iets meer richting je hielen moeten liggen. Een goede houding kan veel doen om klachten verminderen.

Enkele tips:

  • ga niet onnodig tillen en bukken
  • draag gemakkelijke schoenen, geen hoge hakken
  • geef je onderrug steun bij het zitten
  • blijf zoveel mogelijk op twee benen staan
  • loop met normale passen en let op een goede afwikkeling van je voet
  • pak vaker de fiets, liefst met een laag frame
  • blijf niet te lang in dezelfde houding staan of zitten
  • versterk je rugspieren met speciale oefeningen

Neem bij aanhoudende klachten altijd contact op met je huisarts