Achillespeesklachten (Tendinitis Achillis)

Klacht

Een ontsteking aan of rondom de achillespees begint sluipend. Eerst heb je alleen voetklachten tijdens activiteiten als sport of wandelen. Later ook na inspanningen in de ruststand. Het gaat vooral om pijn in je voet, kuit en onderbeen.

Oorzaak klachten achillespees

De achillespees is een sterke pees die het hielbeen verbindt met de kuitspieren. Normaal beweegt de pees zich soepel in de peesschede, een soort koker. Naast een ontsteking van de koker kan de pees zelf ook ontstoken raken. Er ontstaat dan een zwelling. Ook kan een slijmbeurs van de pees pijnlijk ontstoken zijn. Overbelasting of een verkeerde voetstand spelen hierbij een grote rol.

Wat zijn de gevolgen?

Op de achillespees komt veel kracht te staan, vooral bij het sporten. Als de kuitspieren zich aanspannen, kun je een sprintje trekken, hardlopen, springen en op je tenen staan. De kleinste beschadiging van parallel lopende peesvezeltjes geeft al pijn, roodheid, zwelling en knobbeltjes. De kans op uitbreiding van zwellingen naar het omliggende weefsel is groot. Er zijn vele soorten klachten die vaak geleidelijk verlopen. In de meeste gevallen is de pees geïrriteerd of beschadigd. Tijdens hardlopen of intensief sporten kan de achillespees overbelast raken en zelfs acuut afscheuren. Lopen is dan niet of nauwelijks mogelijk. Een bekende kuitspierblessure is zweepslag.

Wat kun je doen bij een achillespeesontsteking?

Een ontstoken achillespees is typisch een aandoening bij sporters met verkeerde of versleten schoenen. Steunzolen en een variërende hakverhoging helpen tijdelijk om pees en kuitspier te ontspannen. Maar je kunt ook kiezen voor andere behandelmethoden waarbij de voet enige tijd in strekstand wordt gehouden met behulp van een gipsspalk of nachtspalk. Een gescheurde achillespees heeft vanwege de beperkte doorbloeding veel tijd, rust en geduld nodig. Raadpleeg bij ernstige voetklachten altijd de huisarts.

Tips voor sporters

  • Sporters zullen bij pijn aan de achillespees hun loopschema moeten aanpassen
  • Zorg altijd voor een goede warming up en cooling down
  • Belangrijk is om de kuitspieren te blijven trainen en de juiste sportschoenen te kiezen