Irritatie scheenbeen (MTSS)

Klacht

Zeurende, stekende pijn die begint op het middelste en onderste deel van je scheenbeen kan een signaal zijn van MTSS. Je hebt pijn aan de binnenkant van het onderbeen, vlak onder de knie. Of net boven de binnenste enkelknobbel. Of misschien aan je scheenbeen.

Oorzaak MTSS, pijn aan het scheenbeen

MTSS, Mediaal Tibiaal Stress Syndroom is de verzamelterm voor allerlei klachten en pijn rondom de schenen. Bij sporters en hardlopers de bekendste blessure. Er zijn meerdere oorzaken maar altijd speelt overbelasting een rol. Bijvoorbeeld overpronatie. Dat betekent dat op moment dat je voet de grond raakt, je enkel wat naar binnen kantelt. Daarbij draait ook je scheenbeen mee. Gevolg is een verhoogde druk en extra trekkracht op de scheenbeenspieren. Andere veroorzaker is overbelasting van de lange spier aan de voorkant van je onderbeen. Vaak door te intensief of te veel sporten in combinatie met verkeerd schoeisel. 

Wat zijn de gevolgen?

Het begint met lichte vermoeidheid en pijn in onderbeen en kuit. Daarna nemen de pijnklachten alleen maar toe. Wees alert op de eerste symptomen van MTSS. Wie de signalen negeert, zal merken dat de pijn telkens terugkomt. Hoe langer je de klacht onderschat, hoe erger de pijn en hoe moeilijker staan, lopen en sporten wordt. 

Wat kun je doen tegen scheenbeen pijn?

Neem de tijd om te herstellen. MTSS komt veel voor bij sporters. Vooral basketballers, volleyballers en verspringers lopen het risico op deze pijnlijke aandoening. Voor beginnende hardlopers is het raadzaam te letten op een goede, vlakke ondergrond. Als je beenspieren constant schokken moeten opvangen, vergt dat veel van de aanhechting aan het scheenbeen. Een goede warming-up en stap voor stap opbouwen is dan ook belangrijk voor starters. Verdwijnen de klachten niet? Vraag advies aan de huisarts.

Tips

  • Controleer regelmatig of je niet op versleten schoenen loopt
  • Bezuinig niet op sportschoenen
  • Goed schoeisel met extra demping is noodzakelijk. Eventueel aangevuld met een goede inlegzool
  • Controleer af en toe je looptechniek.